Geef mensen richting en steun op weg naar de nieuwe realiteit
Corona zorgt voor een nieuwe realiteit. Ondanks alle onzekerheid zul je je als leider moeten aanpassen, de strategie bepalen én je mensen leiden.
Mensen verdienen duidelijkheid, richting en steun, zeker in tijden van transformatie
De nieuwe realiteit verandert razendsnel. Het dwingt ons veerkrachtig te zijn en ons voortdurend aan te passen. Dat is uitdagend, maar lukt makkelijker als leiders orde scheppen in de chaos; perspectief én sociale ondersteuning bieden. Daarom is het belangrijk om als leider zowel richting te geven als een thuisgevoel te creëren; een omgeving waar mensen zich veilig, vertrouwd en verbonden voelen.
Thuisgevoel is de basis voor persoonlijke ontwikkeling, welzijn en geluk(t).
In 4 stappen naar Geluk(t)
Om gemakkelijker door deze onzekere tijd te navigeren kan het helpen om verschillende fasen in deze crisisperiode te onderscheiden. Zo kun je mensen in elk stadium passende informatie, oprechte aandacht en persoonlijke begeleiding geven. Het resultaat? Mensen kunnen zich sneller aan de nieuwe realiteit aanpassen en beter inspelen op veranderende klantbehoeften.
Wij herkennen in deze crisis 4 fasen:
Fase 1. Verwarring
De 1e fase is die van verwarring. Elke dag worden de vooruitzichten rondom het virus bijgesteld en volgen er nieuwe maatregelen. In deze fase heerst er veel onzekerheid en kunnen emoties variëren van onverschilligheid tot paniek. Mensen zoeken naar richting en houvast; hebben veel behoefte aan informatie. Als leider zul je goed moeten luisteren, invoelen en inspelen op die informatiebehoefte en emoties. Empathie is key. Persoonlijk welzijn en een gevoel van veiligheid zijn in deze fase prioriteit nummer 1. Ondertussen zorg je samen zo goed mogelijk voor je klanten.
Fase 2. Acceptatie & Aanpassing
De volgende fase is die van acceptatie van de nieuwe realiteit en aanpassing daaraan. Dit is de fase waarin mensen gewend raken aan o.a. thuis- en digitaal werken.
Veel medewerkers gaan er van uit dat alles tijdelijk is. Ze hebben het gevoel dat het leven min of meer doorgaat, kijken voorzichtig vooruit en staan weer een beetje open voor nieuwe ideeën en informatie. Voor lange termijn plannen is het nog te vroeg: de uiteindelijke impact van het coronavirus is nog niet volledig duidelijk. De meeste klanten staan er ook zo in en daar kun je op inspelen. Dienstbaarheid en samenwerking maken het verschil. De emotie in deze fase is: we komen er samen wel doorheen!
Fase 3. Voorbereiding
De derde fase van voorbereiding breekt aan zodra het einde van de lockdown in zicht is. Het aantal besmettingen daalt en de economische gevolgen van de coronacrisis zijn beter in te schatten. Zodra hier zicht op is, kun je de strategie voor de wereld na Covid-19 bepalen.
Medewerkers willen weten wat er komen gaat en zijn op zoek naar manieren om zich daarop aan te passen. Nu is het belangrijk om een duidelijk perspectief te bieden. En bovendien te communiceren dat we niet meer teruggaan naar het pre-corona tijdperk; om niet te blijven hangen in het corona verhaal en ook niet terug te vallen in de gewoonten uit het tijdperk ervoor. Veel mensen staan open om te leren. Emoties zullen hierbij variëren van motivatie tot vrees voor het nieuwe. Geef mensen vertrouwen en de persoonlijke begeleiding die bij hen past!
Voel bij je klanten goed aan wat de effecten in het post-corona tijdperk zijn, voor de branche en de organisatie. Verdiep je in nieuwe behoeften, gebruik de collectieve creativiteit, innoveer, denk win-win. Kortom: zorg ervoor dat je een strategische partner bent voor de nieuwe realiteit.
Fase 4. Gaan in de nieuwe realiteit
De laatste fase is die van gas geven in de nieuwe werkelijkheid. Er gloort licht aan het eind van de tunnel en we passen ons aan aan de post-crisis-realiteit. Organisaties en mensen hebben opnieuw richting en duidelijke doelen. Energie is hier het sleutelwoord.
Mensen zijn klaar voor de nieuwe toekomst en gaan weer volop aan de slag. Het is tijd om stil te staan bij vragen als: hoe kunnen we het blijvend anders en beter doen?
Veel mensen zullen meer zelfvertrouwen hebben en evalueren hun privé-werk (balans). Daarbij zullen emoties variëren van vertrouwen tot onrust. Het is daarom van belang om goed te blijven aanvoelen wat er bij mensen leeft en hier adequate aandacht aan te geven.
Klanten zullen ook veranderd zijn. Dit betekent dat ze mogelijk afscheid nemen van bestaande leveranciers en kiezen voor meer co-creatie en partnership. Daarom is dit hét moment om met de voorbereidingen uit fase 3 volop de markt in te gaan.
Hulp bij het navigeren
Herken je de verschillende fasen? Waar sta jij zelf en je organisatie? En heb je helder hoe je invulling kunt geven aan de volgende stap?
Hopelijk vind je, als leider of professional, in de duiding van de 4 fasen naar Geluk(t) voldoende inspiratie, richting en houvast om soepeler door de crisis te navigeren. En samen de transformatie naar de nieuwe realiteit te realiseren.
Mocht jij zelf, je team of organisatie hierbij een steuntje in de rug kunnen gebruiken, neem dan gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken. We helpen je graag blijvend op weg!