De coronacrisis levert een ware Paradigmashift op in de Zorg
Welke belangrijke lessen kunnen we volgens Suzanne Kruizinga van het Wilhelmina Ziekenhuis Assen nu al leren voor de toekomst?
- De crisis heeft geleid heeft tot goede, zeer efficiënte werkmethodes, zoals het aanbieden van digitale zorg via telemonitoring.
- Er ontstaan waardevolle samenwerkingen. We helpen elkaar als dat nodig is. Er wordt niet primair gesproken over geld. Het concurrentiedenken is verdwenen.
- De besluitvorming verandert. De werkvloer staat centraal en we vragen ons af wat zij nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Hierdoor maken we snelle en gerichte keuzes.
- We kijken naar wat mensen goed kunnen en hoe we hun talent kunnen inzetten. We denken niet meer vanuit functies, maar vanuit rollen en kwaliteiten. Zo ontstonden o.a. de buddy’s op de IC’s.
- Door de hele organisatie wordt vanuit de patiënt gedacht. Wat heeft die echt nodig? En hoe kunnen we dat bieden? Het versterkt de klantgerichtheid.
Deze waardevolle inzichten kunnen we nu al meenemen voor de transformatie van de zorg in de toekomst.
Laten we deze lessen ter harte nemen en het vanaf nu ook echt anders blijven doen, zodat iedereen er beter van wordt!