Leiderschap in Crisistijd – 5 lessen in Empathie

door mrt 29, 2020Leiderschap, Partnerschap

Leiders, CEO’s verleg je focus en wordt Chief Empathy Officer!

Wat kunnen we leren over leiderschap in crisistijd? Veel.

De corona crisis biedt elke leider de mogelijkheid om waarachtig leiderschap te tonen en een snelcursus ‘empathie in praktijk’ te volgen.

Mensen zijn in deze tijd bang voor hun gezondheid, het welzijn van hun dierbaren en hun werkzekerheid. Dit zijn basisbehoeften van de mens die in het gedrang komen en hoge niveaus van stress veroorzaken. De enige manier om dit gevoel te minimaliseren, is een omgeving te creëren waarin mensen zich beschermd en gesteund voelen.

Zonder een gevoel van veiligheid, verbondenheid en vertrouwen kunnen mensen niet functioneren

Deze crisis herinnert ons er aan dat een land of organisatie boven alles eerst draait om mensen en we met mensen samen resultaten bereiken. In die volgorde.

Dit betekent dat we moeten leiden met empathie en compassie, te beginnen met onszelf als voorbeeld.

Ik geloof dat er hierbij vijf belangrijke leiderschapslessen te leren zijn:

Les 1. Eerst de Mens, dan de Zaak
De belangrijkste leiderschapsles is het bewustzijn dat we allemaal met elkaar verbonden zijn. Ware leiders richten zich in een crisis dan ook eerst op de mens en daarna op de economische kant. Niet andersom.

Als je gelooft in het onbeperkte potentieel van mensen, begrijp je dat we alleen door mensen te beschermen en steunen uit deze crisis zullen groeien.

Alleen wanneer mensen een gevoel van veiligheid, verbondenheid en vertrouwen ervaren, zullen ze bijdragen, samenwerken en tot creatieve oplossingen te komen.

Les 2. Leiders in crisistijd zijn eerlijk
Sterke leiders zeggen wat er echt aan de hand is. Ze vertellen ons de waarheid ‘zoals het is’, niet ‘zoals we willen dat het is’. En als ze iets niet weten zijn, zijn ze daar ook eerlijk over.

Les 3. Sterke leiders durven te volgen
Ware leiders maken gebruik van de expertise van anderen en durven hen te volgen. Ze weten dat ‘berichten zonder resultaat er niet toe doen’. Ze laten zich adviseren door de beste experts en geven hen de leiding.

In een wereld waar het draait om vertrouwen, willen we dat deskundigen ons de weg wijzen.

Les 4. Echte leiders zijn goede luisteraars
Ze praten minder, luisteren meer. Waarom? Omdat de echte actie in de frontlinie gebeurt. De mensen aan het front weten wat er daadwerkelijk aan de hand is. Als we als leider niet naar hen luisteren, kunnen we onmogelijk de juiste beslissingen nemen.

Les 5. Toekomstgerichte leiders bouwen aan vertrouwen
Ze laten medewerkers bijv. thuis werken zonder hen te controleren. Geven een kader, vrijheid, verantwoordelijk en de kracht om zelf te handelen.

In deze crisis moeten we veel nieuwe dingen proberen. Thuiswerken, online les geven, mensen nieuwe tools laten vinden om verbonden te blijven. Sterke leiders vertrouwen erop dat we creatief zijn en innoveren, wetende dat we fouten zullen maken, sommige ideeën zullen werken en andere mogelijk niet.

We vertrouwen deze leiders omdat we weten dat ze ons zullen steunen en rugdekking geven als het nodig is.

Het virus geeft ons een belangrijke les in
Verbondenheid en Vertrouwen

We worden ons door deze crisis meer dan ooit bewust dat alles en iedereen met elkaar verbonden is. En we alleen door empathie en vertrouwen in elkaar samen beter uit deze crisis komen.

Met deze vijf leiderschapslessen bouwen we aan verbondenheid, samenwerking en vertrouwen. Dit is het menselijke, verbindende leiderschap dat we HART nodig hebben, nu en in de toekomst.

Laten we er nu volop van leren, zodat deze crisis niet voor niets is geweest!

Alexandra Boon

Alexandra Boon

Geluk(t) voor iedereen door mensen een Thuisgevoel te geven, dat is mijn missie. Als mensen zich in een organisatie thuis kunnen voelen - zichzelf kunnen zijn, zich betrokken voelen en met hun unieke talent van betekenis kunnen zijn voor anderen - ontstaat blijvende vooruitgang voor iedereen. Met onze Leiderschap- en Partnerschap programma’s lever ik graag een bijdrage aan Persoonlijk-, Team-, Klant- en Organisatie Geluk(t); een wereld waar iedereen er toe doet en we samen doen wat er toe doet!

Recente berichten

Proost op Partnerschap!

Proost op Partnerschap!

Het meest Gastgerichte Facilitaire team van Nederland worden, zijn en blijven. Dat is de ambitie van het Gouds Genootschap. Dat (ge)lukt alleen met een duurzaam partnerschap; als je elkaar diepgaand vertrouwt, vergaand samenwerkt en een eenheid bent. Als iedereen...

Een Win-Win Partnership dat werkt!

Een Win-Win Partnership dat werkt!

Coronatijd of niet met het Gouds Genootschap, een facilitair partnerschap bij de De Goudse bouwen we samen gewoon door. Niet alleen aan een sterkere connectie en integrale samenwerking, maar ook aan innovatie; High Tech én High Touch. In onze laatste online...

Echte Win-Win Partnerships zijn een Kans voor FM

Echte Win-Win Partnerships zijn een Kans voor FM

Interview Facto Magazine Deze week staat de Facto-Spotlight gericht op Alexandra Boon van Qmatters. Ze beantwoordt vragen over o.a. haar werk, de trends in Facility Management (FM) en geeft haar toekomstvisie op FM. Wat is momenteel in je werk het belangrijkste...

Zo ontwikkel je meer Moed – 7 Tips

Zo ontwikkel je meer Moed – 7 Tips

Moed is het pad van het Hart We kunnen allemaal wel een beetje meer moed en geluk(t) in ons leven gebruiken. Wat is Moed en hoe helpt het ons? Het Engelse en Franse 'courage' zijn afkomstig van het Latijnse woord 'cor', wat hart betekent. Het maakt direct de essentie...

De belangrijkste stap naar Geluk(t)

De belangrijkste stap naar Geluk(t)

Ontdek de GPS voor Geluk Ben jij nu de versie van jezelf die het meest gezond, gelukkig en succesvol is? Als je hier niet volmondig ja op kunt zeggen, is er een groot potentieel wat je nog kunt ontdekken. Een enorme kans, waar je vandaag nog ja tegen kunt zeggen....

Categorieën