Leiders, CEO’s verleg je focus en wordt Chief Empathy Officer!
Wat kunnen we leren over leiderschap in crisistijd? Veel.
De corona crisis biedt elke leider de mogelijkheid om waarachtig leiderschap te tonen en een snelcursus ‘empathie in praktijk’ te volgen.
Mensen zijn in deze tijd bang voor hun gezondheid, het welzijn van hun dierbaren en hun werkzekerheid. Dit zijn basisbehoeften van de mens die in het gedrang komen en hoge niveaus van stress veroorzaken. De enige manier om dit gevoel te minimaliseren, is een omgeving te creëren waarin mensen zich beschermd en gesteund voelen.
Zonder een gevoel van veiligheid, verbondenheid en vertrouwen kunnen mensen niet functioneren
Deze crisis herinnert ons er aan dat een land of organisatie boven alles eerst draait om mensen en we met mensen samen resultaten bereiken. In die volgorde.
Dit betekent dat we moeten leiden met empathie en compassie, te beginnen met onszelf als voorbeeld.
Ik geloof dat er hierbij vijf belangrijke leiderschapslessen te leren zijn:
Les 1. Eerst de Mens, dan de Zaak
De belangrijkste leiderschapsles is het bewustzijn dat we allemaal met elkaar verbonden zijn. Ware leiders richten zich in een crisis dan ook eerst op de mens en daarna op de economische kant. Niet andersom.
Als je gelooft in het onbeperkte potentieel van mensen, begrijp je dat we alleen door mensen te beschermen en steunen uit deze crisis zullen groeien.
Alleen wanneer mensen een gevoel van veiligheid, verbondenheid en vertrouwen ervaren, zullen ze bijdragen, samenwerken en tot creatieve oplossingen te komen.
Les 2. Leiders in crisistijd zijn eerlijk
Sterke leiders zeggen wat er echt aan de hand is. Ze vertellen ons de waarheid ‘zoals het is’, niet ‘zoals we willen dat het is’. En als ze iets niet weten zijn, zijn ze daar ook eerlijk over.
Les 3. Sterke leiders durven te volgen
Ware leiders maken gebruik van de expertise van anderen en durven hen te volgen. Ze weten dat ‘berichten zonder resultaat er niet toe doen’. Ze laten zich adviseren door de beste experts en geven hen de leiding.
In een wereld waar het draait om vertrouwen, willen we dat deskundigen ons de weg wijzen.
Les 4. Echte leiders zijn goede luisteraars
Ze praten minder, luisteren meer. Waarom? Omdat de echte actie in de frontlinie gebeurt. De mensen aan het front weten wat er daadwerkelijk aan de hand is. Als we als leider niet naar hen luisteren, kunnen we onmogelijk de juiste beslissingen nemen.
Les 5. Toekomstgerichte leiders bouwen aan vertrouwen
Ze laten medewerkers bijv. thuis werken zonder hen te controleren. Geven een kader, vrijheid, verantwoordelijk en de kracht om zelf te handelen.
In deze crisis moeten we veel nieuwe dingen proberen. Thuiswerken, online les geven, mensen nieuwe tools laten vinden om verbonden te blijven. Sterke leiders vertrouwen erop dat we creatief zijn en innoveren, wetende dat we fouten zullen maken, sommige ideeën zullen werken en andere mogelijk niet.
We vertrouwen deze leiders omdat we weten dat ze ons zullen steunen en rugdekking geven als het nodig is.
Het virus geeft ons een belangrijke les in
Verbondenheid en Vertrouwen
We worden ons door deze crisis meer dan ooit bewust dat alles en iedereen met elkaar verbonden is. En we alleen door empathie en vertrouwen in elkaar samen beter uit deze crisis komen.
Met deze vijf leiderschapslessen bouwen we aan verbondenheid, samenwerking en vertrouwen. Dit is het menselijke, verbindende leiderschap dat we HART nodig hebben, nu en in de toekomst.
Laten we er nu volop van leren, zodat deze crisis niet voor niets is geweest!